Jeziorsko 2018 – Podsumowanie III targów ornitologicznych

Jeden, dwa.. trzy!

21-23 września, Jeziorsko, województwo łódzkie.

Trzeci już raz odbyła się kolejna edycja Targów Ornitologicznych Polish Bird Fair. Spotkaliśmy się ponownie nad zbiornikiem zaporowym nad Jeziorskiem, a każdego dnia targów liczne grono uczestników oddawało się obserwacjom ptaków, których obecność również w tym roku nie zawiodła naszych oczekiwań.

Jeden.. O rzadkościach nocą rozmowy

Pierwszego wieczora członkowie Komisji Faunistycznej opowiedzieli o różnych aspektach wyszukiwania i rozpoznawania rzadkich w Polsce ptaków. Profesor Tadeusz Stawarczyk, dyrektor muzeum przyrodniczego we Wrocławiu i pasjonat obserwacji ptaków tropikalnych, przybliżył temat postępu i idące za tym rewizje w biologii oraz to, jak postępujące zmiany globalne wpływają na to jak dziś klasyfikujemy ptaki, a co za tym idzie ile jest na świecie gatunków.

Marcin Faber podjął temat rzadkich mew oczekiwanych w Polsce, Janek Lontkowski opowiedział o Kobczyku amurskim, natomiast Zbyszek Kajzer przedstawił Rzadkości w Polsce i Europie.

Dwa.. W terenie

Drugi dzień targów rozpoczęliśmy poranną wizytą nad Wartą i nad Jeziorskiem. Od godziny siódmej, uczestnicy prowadzili indywidualne obserwacje terenowe. Nad Wartą mieliśmy niepowtarzalną okazję zobaczyć Żwirowca stepowego!

Obserwatorzy brali udział w warsztatach odczytywania obrączek podczas terenowych pokazów. Mieliśmy także okazję posłuchać Witka Muchowskiego, który opowiedział nam o pochodzeniu nazw ptaków.

W Pęczniewie odbył się pokaz terenowych możliwości sprzętu optycznego przy stanowiskach na brzegu Jeziorska. Focus Nordic zaprezentowało m.in. fluorytową lunetę Kowa 883 i statywy Sirui, Edredon wystawiał m.in. lunetę Swarovski ATX i BTX, Pentax pokazał m.in. lunetę Pentax PR80 i lornetkę Z-series ED, Nikon natomiast wystawiał m.in. aparat P1000 i obiektyw 500mm/5.6 PF.

Nie odmówiliśmy sobie obserwacji także w godzinach popołudniowych. Poświęciliśmy na nią cztery godziny przed wspólną kolacją. Kolejny raz nad Wartą i Jeziorskiem z fascynacją obserwowaliśmy teren oraz niebo.

Wieczorem spotkanie rozpoczął Marcin Górko, opowiadając o sprzęcie Nikona, następnie, podczas nocnych rozmów o podróżach opowiedział o Corvo, ostoi ptasiarzy w archipelagu Azorów, ponadto Jacek Tabor wraz z Radkiem wyłożyli o Ptakach Zatoki Perskiej, a Staszek Czyż o Uralu – wschodnich granicach Zachodniej Palearktyki.

Trzy.. Ostatnie obserwacje

Niedzielny poranek i przedpołudnie uczestnicy targów spędzili obserwacjach wokół zbiornika. W samo południe, Tomek Janiszewski otworzył swoją prelekcją nt. ptaków Jeziorska – ostatnią już sesję wykładową targów. Na koniec spotkania, Krzysiek Żarkowski przedstawił swój punkt widzenia na świat fotografii ptaków.

Dyskusja o przyszłości Polish Bird Fair

Nie kończymy odliczania na trójce. Przed nami kolejna edycja Polish Bird Fair.

Jesienią 2019 spotkamy się ponownie, by tak jak podczas trzech minionych edycji targów, oddać się obserwacjom ptaków, poznać nowe technologie i zobaczyć dostępne na rynku sprzęty oraz posłuchać wieczornych prelekcji specjalistów w dziedzinie optyki i ornitologii.

Trzydniowy, jesienny zlot to jednak nie wszystko, co mamy w planach na przyszły rok. Planujemy także wiosenne spotkanie, podczas którego skupimy się na fotograficznym aspekcie obserwacji ornitologicznych, ale o tym więcej niebawem 🙂

Posted in Polish Bird Fair.